outscript.blogg.se

Tjurlången och nybakade bullar

Allmänt fornlämning, halvarsborg, hike, natur, tjurlången, vandring Permalink0
En av våra planer under årets sommarsemester var att vandra Bergslagsleden med tillhörande övernattning. Men Johan tvekande lite inför all packning då han sedan innan har problem med ryggen. Tung packning, lång vandring och en natt på ett hårt liggunderlag kanske inte är den bästa kombinationen. Därmed la vi de planerna på hyllan. Men såhär på de sista skälvande semesterdagarna så fick jag ändå feeling på att komma ut på en lite längre tur, men bara för dagen. Började söka lite på nätet för att se om det fanns någon trevlig led i närheten, snubblade över appen "naturkartan" och hittade en led som sträckte sig runt sjön Tjurlången, bara någon mil från oss. Varvet runt sjön var på cirka en mil och slingrade sig i varierad terräng och med många fina rastplatser efter vägen, däribland en hundbadplats och fornborgen Halvarsborg.
Jag fick med mig övriga familjen på mina planer och efter lunch gav vi oss iväg, med nybakta kanelbullar i packningen.
  (null)

Turen höll verkligen vad som utlovades och vi vandrade i en väldigt varierad terräng. Allt från asfalterad väg till slingrade stigar i barrskog och spångar över mer blöta partier. Efter cirka sex kilometer stannade vi för en fikapaus sittandes på ett nedfallet träd och med sjön Tjurlången som utsikt.

Någon kilometer senare kom vi till en väldigt fin rastplats precis vid sjön med vindsydd och möjliheter till att göra upp eld. Efter ytterligare en kilometers vandring gick leden längs med den gamla muren till Halvarsborg, en fornlämning från 400-500 e.kr. Här kunde man vika av från leden och vandra innanför murarna, men den turen sparar vi till en annan gång.
Strax därefter kom leden fram till en rastplats längs med gamla Arbogavägen innan den åter slingrade sig in i skogen längs med sjön. Nästa anhalt blev Arboga hundbad och Sassi passade på att svalaka sig lite och apportera pinnar som Elsa kastade till henne.
(null)
Någon kilometer till på leden och sedan var vi tillbaka till utgångspunkten, trötta men väldigt nöjda med valet av vandringsled.
Vi valde att starta från båtplatsen vid Arboga golfbana och påbörja vandringen åt söder. Men det går också bra att påbörja vandringen från rastplatsen efter Arbogavägen. Där finns också möjligehten att vandra en kortare sträcka och samtidigt uppleva Halvarsborg. Ett tips är att ladda ner appen Naturkartan så får du full koll på vandringslederna och kan samtidig se din position på kartan.