outscript.blogg.se

Fisketur

Allmänt Permalink0
Igår eftermiddag packade vi med oss matsäck och sedan åkte vi iväg till ett fiskeställe som Johan fiskade mycket vid när han var yngre. Vad Johan kunde minnas så var det ett ställe långt ifrån människor och bebyggelse. Nu visade det sig att hans minne svek en del och fiskeställe låg i princip vid en trädgård. Jag ville givetvis vända direkt, men Johan stegade istället fram och frågade de som bodde där om det var ok att vi fiskade. Jag hade väntar mig ett bestämt nej, det hade nog i alla fall jag svarat om jag bott med det läget alldeles vid vattnet. Men tvärtemot vad jag väntat mig så var vi mer än välkomna att fiska.

Inte nog med det välkomnandet, dessutom nappade det så fort vi fick i våra flöten. Mest på mitt spö konstigt nog vilket föranledde många spöbyten då barnen var övertygade om att det hängde på just spöet. Nu visade det sig att så inte var fallet, utan jag fick napp oavsett spö. Tillsist hade vi alla fått upp en hel del abborrar som vi sedan släppte tillbaka i vattnet.

För Sassi var det fiskepremiär och bortsett från en stund då hon absolut skulle sitta i mitt knä medan jag fiskade, vilket inte var det smidigaste när en samtidigt fick napp stup i ett, så skötte hon sig exemplariskt. Hon gick lös men lade sig bredvid oss för att i lugn och ro iaktta fisket. Den pärlan blir bara bättre för varje dag som går.

(null)

När vi gick mot bilen igen var paret som bodde vid vattnet nyfikna på om vi fått någon fångst. Barnen bjöds på glass och vi var hjärtligt välkomna tillbaka. Om vi var sugna på att använda kastspö fick vi gärna låna deras båt och åka ut med den. Vilka människor det finns alltså, man tror knappt att det är sant och man blir varm ända in i hjärteroten.

Så mer fiske lär det bli. Nu är det bara en vecka innan Johan också går på semester, vilket innebär att vi får semester på riktigt allihop.